Sunday, March 4, 2012

Rågbiscotti med morot och choklad

Idag var jag hemma hos min gudmor för att umgås och ha det trevligt. Min gudmor har lärt mig att virka, vilket jag är evigt tacksam för (bästa sysselsättningen ju) och därför tänkte jag vara lite snäll tillbaka och ta med mig fika.

Jag ställde mig därför klockan 09.00 på morgonen, för att baka morotsbiscotti med chokladtopping. Somliga sover på morgonen, andra bakar! Själva blandandet tog kanske 10 minuter, och sen tar bakningen 1 timma och en kvart.

Varning: Baka inte dessa kakor om du har träningsvärk i armarna då det förekommer en hel del knådande och rivande. Detta är inte direkt en fröjd om du har ont, tro mig.



Recept:

Ca 12 stora eller 24 små

2 dl havregryn
4 dl rågmjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0.5 dl rörsocker
2 msk kanel
2 ägg
0.5 dl kesella
1 morot
3 msk vatten
100 g mörk choklad

Gör såhär:

Blanda havregryn, råg, bakpulver, rörsocker, vaniljsocker och kanel i en bunke (eller använd en maskin, det gjorde jag). Knäck äggen i bunken och häll i kesella och vatten. Riv moroten och blanda ner i smeten.

Rulla eller forma tre stycken rullar av smeten och lägg på en bakplåtsklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter på 225 grader, ta sedan ut plåten och skär rullarna i avlånga kakor. Sätt in plåten igen och låt gräddas i 60 minuter på eftervärme (=stäng av ugnen).



När kakorna har svalnat kan du smälta mörk choklad i ett vattenbad, och doppa biscottin.

P.S. Dessa biscottis är inte som vanliga kakor, då det är råg och knappt något sött i. Därför blir det lite mer brödkonsistent på dem. Gillar man inte det kan man byta ut rågmjölet mot vetemjöl, rörsockret mot strösocker och byta ut 1 msk vatten mot 1 msk smält smör.

1 comment:

  1. Oj,Oj,Oj vad Du hinner med när Du sätter fart

    ReplyDelete